پیامبرخدا ویژگی امام عصرمان را این گونه گفته اند :
او فرزند امام حسن عسکری می باشد.
ازسوی دیگر، چنین قیدی که از اصول مکتب شیعه به حساب می آید، بیان می دارد که نوعی پیوستگی و ارتباط معنوی از ظهور حضرت آدم تا پیامبران بعد از او و پیشوایان و امامان برقرار بوده و امام دوازدهم ، در حقیقت ، ثمره ی رنج و کوشش تمامی پیامبران و امامان و حق جویان تاریخ می باشد و آنچه را که در صدد برپایی و گسترش آن بر زمین بوده اند ، فرزند امام حسن عسکری(ع) به طور کامل ، پدیدار خواهد ساخت : حکومت خدایی بر زمین!
قید دیگری که امام موعود دارد ، بر تن داشتن زره پیامبر(ص) می باشد ؛ مهدی موعود در هنگام ظهور ، زره رسول خدا را پوشیده است.
چرا زره پیامبر؟!
زیرا نجات دهنده ی انسان ، وارث رسول خدا می باشد ؛ تنها وارث او ، و زره جدّ خویش را بر تن دارد ؛ زیرا به جهانیان اعلام می کند که ادامه دهنده ی راه اوست و جهادش ، دنباله ی پیکاری است که پیامبر خدا پس از بعثت خویش ، علیه تمامی زورگویان و ستمگران عصر خودش آغاز کرد.
قید دیگر ع پرچم جنگ بدر در دستهای امام موعود می باشد ؛ یاران مهدی (عج) به زیر چنین پرچمی گرد می ایند.
چرا پرچم بدر؟
جنگ بدر که در اسلام برای استقرار شریعت و حقیقت آغاز شد ، هیچگاه پایان نیافته است. امامان شیعه ، تا آخرین دم زندگی ظاهری خویش ، همین مبارزه و ستیز را انجام داده اند.مسلمانان در جنگ بدر ، اوّلین پیروزی را در در روزگار آخرین پیامبر ، ازآن خود ساختند و انقلاب امام موعود که آخرین نهضت عدالت در جهان است ، انتهای سرنوشت ساز همین جنگ بدر است که به پیروزی نهایی و بزرگ و عدالت در سطح جهان منجر خواهد شد.
یاران امام موعود سیصد و سیزده نفرند ؛ این تعداد از برگزیدگان الهی ، یاران مهدی(عج) خواهند بود.
چرا سیصد و سیزده نفر؟
مجاهدانی که پیروزی بزرگ را بدر پدید اوردند و برای اوّلین بار ع شرک و جنایت و اشرافیّت را در هم کوبیدند ، همین تعداد بودند!
کسانی هم که در اوّلین گام با فریاد دعوت امام بر می خیزند، سیصد و سیزده نفر خواهند بود ، تا به جهان اعلام کنند که این انقلاب ، نتیجه نهایی و سرنوشت ساز جهاد و از خود گذشتگی همان مسلمانان قلیل ؛ امّا استوار زمان رسول خدا می باشد.
بر دست داشتن شمشیر حضرت علی(ع) ،
چرا شمشیر علی(ع)؟
شیعه و معتقدان به علی(ع) ، اعتقاد دارند که با شهادت او و به خاک ریختن خونش ، همه چیز پایان نیافت؛ بلکه بر این باورند که تاریخ، دوباره این خون را زنده می سازد و امامی که در محراب عبادت، به ظاهر در هم شکست و در خون غلطید ،دو مرتبه سر بر خواهد داشت و پیروز خواهد شد . شمشیر علی(ع) ، مظهر قدرت الهی علی(ع) و نشانگر برّنده ترین سلاحی است که در طول تاریخ در ستانیدن حقّ مظلومان ، همتا نداشته است.
مرکز حکومت امام موعود کوفه خواهد بود:
چرا شهر کوفه،به عنوان یک قید مشخص کننده برای امام موعود بیان شده است؟
آن راه خدایی و برنامه ی انسانی که بعد از وفات پیامبر (ص) ، باید به دست علی(ع) ادامه می یافت و به ثمر می رسید ؛امّا به توطئه نفاق و خیانت دیگران گرفتار شد و علی خانه نشین گردید تا تمامی امّیدها در کوفه پایان یابد، راز انتخاب این شهر است.
کوفه!
شهر علی(ع)!یادواره ی خروش و فریاد زینب!
ای شهری که علی(ع) برای خویش برگزید تا تو را پایگاه گسترش عدالت اسلامی قرار دهد ؛ تو، شایسته ترین شهری هستی که یکبار دیگر برگزیده خواهی شد ، تا عدالت گستر آخرین ، بساط فرماندهی خود را بر تو بگستراند.
انتخاب شمشیر علی(ع) وپایتخت حکومت او ، نشانگر حقیقت می باشد :
راه اسلام و آیین پیامبر بعد از وفات او ، علی(ع) و حکومت او وصل می شود.مانع و سدهایی که در این میان بوده اند ، هیچ کدام خدایی نبوده و از ساخته های شیطان به حساب آمده اند. ستانیدن حق مادر مظلومه ی امام موعود از ستمگران و ظالمانی که بر او جنایت کرده اند ، از برنامه هایی است که در روزهای اوّلیّه ی حکومت امام زمان (عج) اجرا شده و نشانگر همین حقیقت خواهد بود.
از نشانه ها و قیدهای دیگری که شیعه برای امام موعود خویش برمی شمارد ، مشخّص ساختن نیروهایی است که در برابر انقلاب مهدی(عج) خواهند ایستاد. از معروفترین این نیروها دجّال نام برده می شود:
دجّال!
دجّال کیست؟!
انسانی که یک چشم در وسط پیشانی دارد ؛ زشت رو و پلید.
دجّال ، افسونگر ذهنها و اندیشه های مردم روزگار خود می باشد. شاید ، او کنایه ای از نظام فرهنگی و روحی و ضد انسانی حاکم بر انسان آخر الزّمان است.
امّا دجّال با تمام نیرو و توانی که دارد ، در برابر امام زمان و یارانش ، چاره ای جز پذیرش شکست و نابودی نخواهد داشت.
مردی دیگر که با نیروهای خویش در مقابل نهضت مهدی(عج) صف ارایی می کند، سفیانی نام دارد.
سفیانی به چه معنا می باشد؟
ابوسفیان که در مقابل پیامبر(ص) خدا قد برافراشت و مردم را به کفر و شرک فرا خواند و سپس در نقاب اسلام و مسلمانی چهره پوشانید ، تا بتواند بار دیگر از راه نفاق و دورویی بر جامعه حاکم شود ، دنباله همان حکومت و ستم و ظلم را تا امروز نیز ادامه داده است. هر نظام سیاسی حاکم بر انسانها که او را از خدا دور سازد ، یک نظام سفیانی است، و شمشیر علی(ع) که همیشه بیشترین پیکار را با این نظام داشته است، دوباره علیه چنین نظامی ، بلند خواهد شد . آنهایی که از گمراهی مردم سود می برند و در کار ظلم و ستمگری می باشند، در سپاه سفیانی جمع خواهند شد...
بهر حال ، شیعه ی معتقد به ظهور امام موعود ، از این قیدها و ویژگیها و بسیاری از نشانه های دیگر که برای منجی عالم بشریّت ذکر شده است، او را می شناسد و منتظر است:
بر گرفته از کتاب "او می آید"
و اما در نهایت به یاد شعر مرحوم آغاسی می افتیم :
خبر آمد خبری در راه است سر خوش آن دل که از آن آگاه است شاید این جمعه بیاید شاید پرده از چهره گشاید
شاید . . .